Sola friidrett har treningstilbud for jenter og gutter fra 6 år (1.klasse) og oppover. Vi er delt inn i 4 ulike grupper.

Vi har for tiden så mange medlemmer at vi ikke har plass til noen flere akkurat nå. Dersom du har et barn som ønsker å begynne med friidrett, kan du sende mail til sola.friidrett@gmail.com for å høre om det har blitt noen ledige plasser i den aktuelle gruppa, eller be om å bli satt opp på en venteliste.

 

Vi har nå i utgangspunktet delt inn gruppene etter alder og klassetrinn. Vi gjør noen justeringer underveis.   Vi er opptatt av at alle skal få oppleve mestring og glede når de er på trening.

Gruppe 1: "Fra lek til friidrett", for 1. - 4.klasse

Passer for nybegynnere fra 1.klasse til 4.klasse. Det er trening med lek som utgangspunkt, der ungene får prøve seg i ulike øvelser innen friidrett som løp, kule, lengde, spyd, høyde, hekk osv. De trener 1 dag i uken; tirsdager kl 17-18.  Fram til påske er det trening inne i Åsenhallen. Allerede i denne gruppen får ungene prøve seg på utendørsstevner om våren/sommeren.

Det er for tiden fult og venteliste for denne gruppa.

 

Gruppe 2: For 5.-6.klasse

Denne gruppen passer for deg som ønsker variert trening med  løping, spenst/styrke og teknisk trening som kule, lengde, spyd, høyde, diskos, hekk osv. Det er en fordel at du har trent litt før, men passer også for nybegynnere som er over 10 år. Det er trening tirsdager og/eller  torsdager kl 18-19.30, og du velger selv om du vil trene 1 eller 2 ganger i uken.  Etter høstferien er det oppmøte ved Åsenhallen. Vi trener da ute den første timen, og trener inne i Åsenhallen etterpå. Om vinteren blir det for det meste løpstrening ute, med fokus på kondisjon og utholdenhet. Du kan delta på stafetter og stevner i vår/sommerhalvåret og noen innendørsstevner om vinteren.

Det er for tiden fult og venteliste for denne gruppa.

 

Gruppe 3: For  7.klasse og oppover

Denne gruppen passer for deg som har trent en stund, og er klar for litt mer utfordrende trening. Treningen består av ulike former for løp og intervalltrening, men også en del styrke, spenst og smidighet. Fram til høstferien vil også denne gruppen trene på tekniske øvelser som høyde, spyd, kule, lengde osv. Treningstider er tirsdager og torsdager kl 18-19.45, og det anbefales i tillegg egentrening minst 1 dag i uken. Etter høstferien er det oppmøte ved Åsenhallen, med 1 time utetrening før en fortsetter treningen inne i Åsenhallen.

Det oppmuntres til at ungene deltar i ulike stevner og stafetter om våren/sommerhalvåret og innedørsstevner om vinteren, hvis de vil.

 

 

Gruppe 4: Ungdom/junior/senior

Denne gruppen er i utgangspunktet en ren løpegruppe, for deg som er over 15 år og som er godt trent. Det legges opp til egentrening minst 2 dager i uken, i tillegg til fellestreningene tirsdager og torsdager kl 17.30/18 til 20.

Programmet legges i hovedvekt opp etter de som satser fram  baneløp, stafetter  og andre løp innen mellom- og langdistanse. Opplegget i denne gruppen kan også følges dersom du ikke ønsker å delta i konkurranser, men det forventes at du har et godt treningsgrunnlag og kan følge gruppens opplegg og progresjon.

Trening fra  Åsenhallen/Sola stadion.  Trening utover fellestreningene, avtales med trenerne eller innbyrdes mellom utøverne.

 

 

Vi har dessverre ikke noe treningstilbud for de som er under skolealder, men dette kan eventuelt startes opp dersom noen foreldre melder seg som trenere og pådrivere for dette.

 

Vi er også åpne for om noen foreldre vil starte opp en egen mosjonsgruppe.

Sola Stadion

Bildene på denne siden er tatt av journalist i Solabladet, Linn Iren Erevik